Indsatsen består af 32 frikøbte og efteruddannede lærere. En af De32’s ressourcer er FabLab’et: en facilitet, der giver eleverne mulighed for at afprøve nye teknologier, som 3D-printere, vinylskærere, robotprogrammering, kodning mm. med henblik på at arbejde med design og konstruktion af modeller og prototyper.

Projektplatformen De32 og FabLab er en enabler for teknologiforståelse og anvendelse hos eleverne, og den uddanner dem i designmetoder, som kan bruges på tværs af fagene. Den skaber således et innovativt mindset hos nogle af de yngste borgere i Aarhus Kommune.​

De32 er et unikt grundlag for at afprøve nye teknologier i og med folkeskolen og er dermed en værdifuld kanal for innovative tiltag i kommunen. Således også på VR/AR, som man ser et stort potentiale i at arbejde med både som genre i FabLab-regi og som platform for undervisning i fag som fysik, geografi, historie m.fl.

Smart Aarhus’ rolle:

Smart Aarhus vil sætte fokus på databarrieren og pege på en række tiltag til at løfte denne udfordring, for eksempel i forsøget på at starte et eller flere initiativer, der skal kickstarte AR/VR-udviklingen til undervisningsområdet. Generelt er der brug for god videndeling på området, da De32 og FabLab er et innovativt projekt, der er i konstant udvikling – her er det vigtigt at holde tråd i både gode og dårlige tendenser, så vi hele tiden bliver klogere på, hvordan teknologien kan understøtte folkeskolen.